Als investeerder streeft u naar een zo hoog mogelijk rendement, dat is logisch. Maar hoe doet u dat nu eigenlijk wanneer u investeert in vastgoed? Vaak denken we dat de enige rendabele vastgoedinvestering schuilt in ‘flippen’. Dat betekent dat u het vastgoed renoveert en terug verkoopt met winst. Natuurlijk zijn er nog andere mogelijkheden om van uw vastgoedinvestering een succesverhaal te maken. U kunt het pand bijvoorbeeld ook verhuren en zo elke maand genieten van huurinkomsten.

Er valt heel wat te verdienen op de huurmarkt, toch als u uw vastgoed op de juiste manier inschat. Een duidelijk zicht op eventueel bijkomende kosten (bijvoorbeeld voor beheer), toekomstperspectieven en mogelijkheden is hierbij onmisbaar. En omdat elke vastgoedinvestering begint bij de aankoop van het onroerend goed, is het belangrijk dat u als investeerder weet op welke manier u vastgoed kan aankopen en welke voor- en nadelen hieraan verbonden zijn.

VIA EEN VASTGOEDMAKELAAR

VOORDELEN

  • Hordeloze aankoop Alle nodige (wettelijk bepaalde) stappen worden door de vastgoedmakelaar gezet en u wordt gedurende het volledige aankoopproces begeleidt.
  • Aanwezige ondernemingspartner Een vastgoedmakelaar is beschikbaarder dan een particulier. Op die manier zal uw aankoop vlotjes verlopen.
  • Correcte prijssetting Koopt u vastgoed via een vastgoedmakelaar? Dan bent u 100% zeker van een correcte prijssetting, gebaseerd op een jarenlange ervaring en kennis van zaken.
  • Opgeleid onderhandelaar Een vastgoedmakelaar weet hoe hij een onderhandeling tot een goed einde brengt dankzij een onderbouwd inzicht in de mogelijkheden van beide partijen.
  • Geen administratieve rompslomp Bij vastgoed komen heel wat administratieve zaken kijken. Een vastgoedmakelaar kent de kneepjes van het vak en weet exact waarop hij moet letten. Hij helpt bovendien bij de contacten met banken, notarissen, etc.
  • Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars Elke vastgoedmakelaar moet ingeschreven zijn bij het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), het advies- en controleorganisme voor vastgoedprofessionals. Makelaars dienen hierbij een strikte deontologie te onderschrijven en aan bepaalde vereisten te voldoen:
    • Starteropleiding (3 jaar)
    • Permanente beroepsopleiding (20 u./jaar)
    • Neerleggen van een garantie voor de waarde van de panden die voor derden worden beheerd
    • Inschrijving op een beroepsverzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid
  • Persoonlijke verantwoordelijkheid Erkenning door het BIV staat gelijk aan een professionele deontologie. De beroepsverzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid is een ‘persoonlijke aansprakelijkheid’, d.w.z. hij verzekert zich als fysieke persoon, of hij nu bij een agentschap werkt of als zelfstandige.
  • Vastgoedmakelaar wordt betaald Een vastgoedmakelaar ontvangt van de verkoper of verkopende instantie een honorarium op het moment dat de verkoop volledig afgehandeld is. Een makelaar zal alles dus zo goed en zo snel mogelijk regelen, hij heeft er namelijk heel wat baat bij.

NADELEN

  • Exclusiviteit
  • Zelf geen mogelijkheid om te verkopen

Heeft u zelf niet zoveel kennis over de vastgoedsector? Dan kunt u altijd bij REALIS terecht voor raad en begeleiding

CONTACT

DIRECTE AANKOOP (ONDERHANDS)

VOORDELEN

  • Rechtstreekse onderhandeling

NADELEN

  • Ervaring is opportuun
  • Geen expertise of begeleiding
  • Neemt veel tijd in beslag

OPENBARE VERKOOP

VOORDELEN

  • Een notaris bewaakt de correctheid van de transactie
  • Vaak goedkoper dan op de reguliere vastgoedmarkt

NADELEN

  • Ervaring vereist
  • Geen expertise of bijstand bij aankoop
  • Er is vaak een recht van hoger bod gedurende 15 dagen
  • Extra kosten

Bij een openbare verkoop moet u rekening houden met hogere kosten voor de aankoopakte. Er wordt gewerkt met een globale kost die zowel verkooprechten, ereloon als aktekosten bevat. Die kost wordt berekend op basis van de aankoopprijs en is afhankelijk van het arrondissement. Bij openbare verkoop rekent u best dat de kosten voor aankoop- en leningakte 20% van de aankoopprijs bedragen. Hierbij wordt ten stelligste aangeraden op voorhand bij de verkoophoudende notaris na te vragen wat de extra kosten zullen zijn.